A cigaretta reklámok nem nyerhettek túl nagy teret, hiszen Amerikában 1969-ben Nixon elnöksége alatt megszületett a közegészségügyi cigarettatörvény. A törvény többek között a dohányáruk reklámozásást tiltja (TV-ben és rádióban) és egyben kötelezővé teszi a figyelmeztetéseket. Magyarországon az effajta szabályozás jóval később lépett hatályba, 2001-ben. Összegyűjtöttünk néhány cigi,- és alkohol reklámot a XX. századból.
Lucky Strike, 1935
Ez a '30-as évekbeli Lucky Strike hirdetés tipikusan reprezentálja a korabeli cigaretta reklámokat. Luxus környezetben egy pár, nyugalomban szívja a minőségi cigit, amelynek legnagyobb előnye, hogy alig van füstje. Ekkoriban még egyáltalán nem volt szempont, hogy mennyire káros az adott cigaretta.
Old Gold, 1950
Ezt az 1950-es reklámot egy TV műsor inspirálta, amiben egy nő cigaretta doboz jelmezben szerepelt. Az Old Gold a " független emberek cigije" volt. Korábban a márkát a baseball játékos, Babe Ruth is reklámozta, ma már elképzelhetetlen lenne, hogy egy sportoló ilyen egészségtelen terméket képviseljen.
Murad, 1919
Jim Heimann író szerint a Murad reklámja egy tökéletes példája annak a szürrealista, vidám, bohó képnek, amit a cigaretta reklámokban igen gyakran felhasználtak. Az óriás cigit körbetáncolók látszólag felhőtlenül boldogak a Murad körül.
Carta Blanca, 1943
A Carta Blanca egy mexikói sörmárka, ami kevésbé volt népszerű a XX. században, azonban annál elérhetőbb ára volt. A márka korai szakaszából való ez a reklám, a mexikói sörök igazán csak a '70-es években váltak híressé és populárissá.
Asti, 1952
A korabeli grafikákhoz képest egy kicsit szokatlan ez az 1952-es borreklám. Az olasz márka nem használ semmilyen szokatlan elemet vagy szokatlanul nagy boros üveget reklámjában, a maga egyszerűségében jó.
Schlitz, 1951
Elsőre nem igazán látszik a sör és a kép közötti összefüggés, ezért íme a magyarázat; a Schlitz sör olyan szinten gyökerezik az amerikai élet területein, hogy a céges rendezvényeken is jelen van. Kissé érdekes gondolat, de mindenesetre elég kreatív is.
Kent, 1970
Ritka volt, hogy a reklámokban a kisebbségeket ábrázolták, ebben az időszakban. Sokkal inkább az volt a jellemző, hogy hétköznapi nőkkel és férfiakkal reklámoztak, ez persze nem nem csak a cigaretta,- és alkohol kampányokra igaz. A polgári jogok újítása gyökeres változást hozott a reklámok világában is.
Marlboro, 1973
A máig népszerű cigarettamárka ütős ötlettel állt elő és megalkotta a western világ "hősét" Marlboro Man-t. Ezután már csak egy övcsatra és a név feltüntetésére volt szükségük, mindenki rögtön Marlboro Man-re asszociált.
Bud Light, 1988
1987-ben a Super Bowl kabalájaként debütált Spuds MacKenzie. A kampány nagy népszerűségnek örvendett a Budweiser örömére. Az ötlet valószínűleg Joe Camel-től származott, hiszen ő emelt először rajzfilmes karaktert brandjébe.
Tanqueray, 1988
Az emberek nagyon kedvelték az ehhez hasonló stílusú reklámplakátokat és hirdetéseket. "Az utánzás a legkedvesebb hízelgés" írja a Tanqueray plakátja.
Forrás és képek forrása: edition.cnn.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.